FreshMail.pl
Negocjacje świąteczne, święta

Jak i na czym oszczędzać w święta?

Czy święta i czas bezpośrednio przed nimi, to dobry czy zły okres, aby ponegocjować ceny przy okazji zakupów?
Czy w nieustającym świątecznym wirze jest na to miejsce i czas?

W grudniu wydajemy znacznie więcej pieniędzy, niż w miesiącach poprzedzających, aby zastawić stół 12-ma daniami, przystroić dom czy mieszkanie oraz załadować prezenty pod choinkę. Dlaczego więc przy tej okazji nie oszczędzić? Jak negocjować i co można negocjować w grudniu?

Odpowiedź czy negocjowanie wchodzi w grę, nie jest taka oczywista. Chcąc odpowiedzieć na to pytanie, musiałem się najpierw dowiedzieć ile pieniędzy Polacy wydają na święta, na co i w jakich miejscach. Dopiero po zebraniu takich danych, jestem w stanie podpowiedzieć, czy są obszary i możliwości, aby negocjować ceny w tym zakresie.

Dotarłem do raportu firmy doradczej Deloitte. Przeprowadziła ona badanie „Zakupy świąteczne 2016”, z którego wynika, że średnio na święta w tym roku wydamy 1121 zł, czyli o 5% więcej niż w roku ubiegłym. Większość świątecznego budżetu zostanie przeznaczona na jedzenie (46% – 512 zł), druga kategoria to prezenty (44% – 489 zł), a pozostałą kwotę wydamy na spotkania ze znajomymi.

Jedzenie

Na święta, największa część budżetu przeznaczona zostanie na zakup żywności, a ta zostanie zakupiona głównie w dyskontach. W takim przypadku poza promocjami „gazetkowymi” (osobiście używam Blixa) czy wyprzedażą produktów, nie ma co liczyć, że zaoszczędzimy w jakiś inny, dodatkowy sposób. Także pośpiech przedświąteczny oraz większe zagęszczenie klientów na metr kwadratowy w sklepach wielkopowierzchniowych nie jest odpowiednim środowiskiem do negocjacji.

Prezenty

Mówiąc o drugiej z kolei grupie wydatków, mamy więcej możliwości. Jeżeli chodzi o same prezenty, według badań przewagę w tym roku będą miały te w postaci kosmetyków i perfum (dla dorosłych), słodyczy i książek (dla młodzieży 12-18 lat) oraz zabawek konstrukcyjnych i książek dla dzieci (do 12 roku życia). Większość, bo 63% prezentów, zostanie zakupionych w sklepach tradycyjnych, a 37% on-line.

Jeżeli chciałbyś negocjować w tej grupie, to proponuję np. przy zakupie perfum – najlepiej zaproponować sprzedawcy zakup kilku produktów. Możesz także zapytać o zniżkę przy zakupie kilku zabawek w jednym sklepie, w końcu – sklepy chcą wymieniać towar na nowy. Warto pamiętać, że nie każdy sprzedający ma możliwość obniżenia nam ceny. W mniejszych sklepach najlepiej rozmawiać bezpośrednio z właścicielem, w większych – z kierownikiem.

Co do zakupów on-line, to wiem, że żądzą się one innymi prawami, bo sam prowadziłem sklep e-commerce przez dobrych kilka lat. Grudzień to miesiąc, w którym jest o co walczyć, bo klientów i transakcji jest sporo. Marże w sklepach on-line są obniżone, a na negocjowanie nie ma pozostawionego marginesu, tym bardziej w tym zakupowo-gorącym okresie. Kupując on-line i chcąc zaoszczędzić, proponuję, abyś skorzystał z wyszukiwarek cenowych (moja ulubione – Ceneo) lub ewentualnie zrobił swój mały konkurs ofert, czyli przesłał to samo zapytanie ofertowe do kilku np. perfumerii z wyszczególnioną listą produktów i poczekał na najlepszą ofertę.

Elektryka i elektronika

Czas przedświąteczny jest w mojej opinii świetnym okresem aby kupić popularny tablet, czytnik e-booków czy elektryczną szczoteczkę do zębów za niską cenę. Poprzez zarabianie na wolumenie sprzedaży, sprzedawcy ściągają marże do minimum, bo chcą sprzedać jak najwięcej. Z moich obserwacji wynika, że w styczniu ceny powoli zaczynają piąć się w górę. Podsumowując, okres do końca roku jest dobrym momentem na zakupy, a kiepskim na negocjacje cen tego typu produktów.

Produkty, które warto negocjować

W takim wypadku, co można i warto negocjować? Są oczywiście produkty, których ceny czy warunki transakcji warto negocjować pod koniec roku. Ba! Jest to najlepszy okres na zbijanie cen bądź uzyskiwanie dodatkowych profitów przy zawieraniu transakcji!

O jakich produktach wspominam? Opisałbym je jako produkty z datą produkcji, do której za kilka tygodni dojdzie kolejny rok, jako produkty dosyć drogie i takie, których utrzymywanie na magazynie kosztuje.

Grudzień będzie więc świetnym czasem na negocjowanie ceny samochodu. Możesz wykorzystać presję czasu na sprzedającym. Często dochodzi kwestia zamknięcia planu sprzedażowego, a co za tym idzie, premii sprzedawcy. Jeżeli rozpoznasz sytuację, która podpowie Ci, że sprzedającemu zależy na jak najszybszym zamknięciu transakcji, wykorzystaj ją swoją korzyść. Wyciśnij z ceny ile się da, zdobądź dodatkowe wyposażenie oraz preferencyjne warunki płatności i ciesz się nowym samochodem!


Negocjuj więcej niż tylko cenę! Negocjacje z fachowcem


Zakup nieruchomości od osoby prywatnej także może być ułatwiony ze względu na wyższe zapotrzebowanie na gotówkę pod koniec roku. Wiele osób chce rozpocząć nowy rok z „czystym” kontem. Często oznacza to spłatę wierzytelności, a to znowu przekłada się na większą chęć sprzedaży wystawionych nieruchomości jeszcze przed końcem roku. Jeżeli zatem jesteś w trakcie rozmów na temat ceny nieruchomości, koniec roku może być odpowiednim momentem, aby obniżyć swoją propozycję, a zaoszczędzone w ten sposób pieniądze zachować na przyszłe potrzeby.

Można także rozważyć zakup drogich produktów sezonowych takich jak: motocykl, kabriolet czy skuter wodny. Jeżeli ktoś ma taki towar na sprzedaż, bardzo chętnie się go pozbędzie, nawet za niższą cenę, ponieważ od kilku miesięcy zapewne nawet o niego nikt nie zapytał.

Podsumowanie

Święta i czas przedświąteczny to najlepszy miesiąc dla sklepów obsługujących klienta detalicznego. W okresie przedświątecznym sklepy chcą zarobić i robią to, wiec nie masz co liczyć, że negocjując ugrasz wiele. Możesz oczywiście się gimnastykować i targować wszystko zaczynając od lampek choinkowych na karpiu kończąc. Jednak nie zaoszczędzi Ci to kwoty, która będzie Cię satysfakcjonowała, a już na pewno stracisz sporo czasu i energii.

Jeżeli jednak nosisz się z zamiarem zakupów, które odstają od kanonu – świątecznych, bo np. kupujesz samochód czy dopinasz kupno nieruchomości, końcówka roku może się okazać najlepszym momentem, aby uzyskać najniższą cenę.


Korzystając z tematu świątecznego, już dzisiaj życzę Wam wszystkim Radosnych i Wesołych Świąt Bożego Narodzenia! 🙂


Artykuł przedstawia subiektywne podejście do omawianego tematu. Jest ono wypadkową nabytej wiedzy, prywatnych doświadczeń oraz spostrzeżeń. Jeżeli decydujesz się stosować tę wiedzę na co dzień, robisz to na własną odpowiedzialność. Każde niewłaściwie zastosowanie wiedzy nie zagraża Twojemu życiu ani zdrowiu.

Jeżeli masz pytania, zapraszam do dyskusji. Zostaw komentarz pod wpisem bądź napisz na adres
blog@jaknegocjowac.pl.

Maciek
JakNegocjowac.pl

 

  • Najlepiej to by było mieć grupę ludzi o podobnych zainteresowaniach i wtedy kupić im prezenty w jednym sklepie, gdzie przy okazji otrzymalibyśmy zniżkę. Obawiam się jednak, że to mało wykonalne 😉

    • Maciek JakNegocjowac.pl

      Pomysł jak najbardziej poprawny 😉
      Jeżeli jednak marże w okresie świątecznym, na konkretne produkty, będą znikome, to oferta może nie być dla nas satysfakcjonująca.

Poradnik Negocjatora #01

Wpisz się na listę i otrzymaj darmowy PN #01, #02

FreshMail.pl