FreshMail.pl
negocjowanie, wrzask

Negocjowanie poprzez wrzask

Technika wrzeszczenia i zastraszania rozmówcy jest często stosowana przez doświadczonych krzykaczy. To właśnie dzięki niej, już od najmłodszych lat, wygrywają spory, uciekając się do wykrzykiwania coraz to głośniejszym tonem, swoich żądań. W przypadku, kiedy na swojej drodze spotkasz kogoś, kto będzie próbował tej techniki na Tobie, wiedz, że to tylko technika i możesz z nią wygrać.

Wiele osób z premedytacją zdobywa korzyści poprzez przekrzykiwanie rozmówcy i przypieranie go w ten sposób do ściany. To jedna z wielu technik negocjowania. Jest skuteczna, ponieważ osoba stojąca naprzeciw krzykacza, znajduje się w bardzo niekomfortowej pozycji i ciężko jej przeciwstawi się krzykowi oraz kontrolować własne emocje w takiej sytuacji. Woli skapitulować, aby przerwać męki. Jeszcze trudniej jest poradzić sobie z krzykaczem, kiedy wokół są świadkowie zdarzenia.

Adwersarz, zdając sobie doskonale sprawę, z tego w jakiej sytuacji stawia rozmówcę, wykorzystuje tę technikę bez skrupułów i będzie to robił nadal. Chce wygrać negocjacje bądź zdobyć przewagę i uzyskać uległość nad swoimi rozmówcami.

Wygrywania poprzez wrzaski ludzie uczą się jeszcze jako małe dzieciaki, dla których łatwiej jest osiągnąć coś poprzez krzyk, niżeli przedstawiając rozsądne argumenty. Jako rodzice, bądźmy świadomi, że gdy ulegamy swoim pociechom, w sytuacjach, gdy wymuszają coś na nas krzykiem, to tworzymy i utrwalamy w nich nawyk takiego zachowania na całe życie. W sytuacjach, gdy dziecko zaczyna wymuszać na nas – rodzicach – coś poprzez krzyk, pokażmy mu, że nie tędy droga. To nie tylko trudne, czasochłonne, lecz także wymagające siły, odwagi i pewności siebie ćwiczenie, które tworzy odpowiednie wzorce przyszłych zachowań.

Jak poradzić sobie z agresorem wykrzykującym coś w naszym kierunku?

Jeżeli jeszcze w swoim życiu nie spotkałeś nikogo, kto wrzeszcząc na Ciebie, chciał coś wymusić, to zapewne jeszcze spotkasz. Pamiętaj, żeby nie podnosić głosu i nie odwzajemniać wrzasków, wdając się w taką potyczkę. Przeciwnik najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a później wykończy – doświadczeniem. Poza tym ciężko będzie wypracować porozumienie w sytuacji, kiedy 2 strony na siebie naskakują.

Przede wszystkim nie daj się zastraszyć poprzez tego typu „negocjowanie”. Wszelkie groźby i zastraszania są tylko słowami i nie będą oddziaływały na Twoje życie. Myśl racjonalnie, mów stanowczo, lecz spokojnie, pozwól, by mowa Twojego ciała przekazała rozmówcy komunikat, że jesteś pewny swojego stanowiska. Jeżeli uda Ci się przeczekać, spełniając te warunki, wkrótce zobaczysz zmianę w sposobie zachowania krzykacza, który stanie się po prostu rozmówcą.

Jeżeli krzykacz nie chce ustąpić i widać, że posiada jeszcze niezużyte pokłady energii, którą płynnie przekształca na krzyki, a Ty zaczynasz czuć się niekomfortowo… zaproponuj przerwę w rozmowach. 5 min przerwy na odświeżenie się i ostudzenie emocji, często wystarczy. Twój rozmówca zrozumie, że krzykiem nie zdobędzie tego po co przyszedł. Proponując przerwę, możesz zawsze dodać, że widzisz jak emocjonalnie rozmówca podchodzi do tematu i że Tobie także zależy na porozumieniu.

Jeżeli dwie poprzednie rady nie działają, odwołaj się do kogoś kto jest ponad krzykaczem. Znajdź jego przełożonego i poproś by spokojnie, lecz stanowczo, uspokoił Twojego rozmówcę.

Nie daj sobie odebrać czegokolwiek, tylko dlatego, że ktoś na Tobie ćwiczy tę prymitywną technikę negocjacji. Wygraj spokojem, pewnością siebie i konsekwencją.

Artykuł przedstawia subiektywne podejście do omawianego tematu. Jest ono wypadkową nabytej wiedzy, prywatnych doświadczeń oraz spostrzeżeń. Jeżeli decydujesz się stosować tę wiedzę na co dzień, robisz to na własną odpowiedzialność. Każde niewłaściwie zastosowanie wiedzy nie zagraża Twojemu życiu ani zdrowiu.

Jeżeli masz pytania, zapraszam do dyskusji. Zostaw komentarz pod wpisem bądź napisz na adres
blog@jaknegocjowac.pl.

Maciek
JakNegocjowac.pl

 

Poradnik Negocjatora #01

Wpisz się na listę i otrzymaj darmowy PN #01, #02

FreshMail.pl